12 филмови прозрения за любителите на свръхсетивното кино и духовните търсачи – част 1

0
9655
прочитания


В настоящия филмов подбор са включени няколко стойностни трилъра и научно-фантастични драми от последните десетилетия, носещи непреходен смисъл. Общото за тях е представянето на по-различен поглед върху човешката реалност, в който свръхестествени феномени са примесени с дълбоки морални прозрения и ключови идеи в духовните перспективи на себепознанието. Колекцията не претендира за окончателност и изчерпателност, напротив – съставителят на тази листа ви призовава да отправите свои предложения за по-нататъшно й попълване.

1.“Водно конче“ (Dragonfly, 2002) с Кевин Костнър

Двукратният носител на „Оскар“ Кевин Костнър получава знаци от отвъдното в трилъра „Водно конче“. Той влиза в ролята на д-р Джо Дароу, наскоро овдовял лекар, който скърби за смъртта на бременната си съпруга, преживяла трагичен инцидент във венецуелска мисия на Червения кръст. Въпреки че е атеист, той започва да вярва, че мъртвата му съпруга иска да общува с него чрез своите млади пациенти в педиатрията на болница в Чикаго. Много скоро той става свидетел на мистериозни събития като движещи се предмети, странни гласове и съобщения от пациенти преживяли смъртна опасност. Всички тези странни събития го карат да вярва, че съпругата му се опитва да се свърже с него от отвъдното. (IMDb 6,1)

2. „Шесто чувство“ (The Sixth Sense, 1999) с Брус Уилис

„Шесто чувство“ е десетият най-гледан филм за всички времена, с 6 номинации „Оскар“. Свръхестествен трилър за момче, общуващо с духове, което търси помощта на обезпокоен лекар. Доктор Малкълм Кроу (Брус Уилис) е изтъкнат детски психолог, преследван от болезнения спомен за разстроен млад пациент, на когото той не е успял да помогне. Затова, когато среща Коул Сиър – изплашен, объркан 8-годишен с подобно състояние – доктор Кроу възнамерява да се реабилитира. Независимо от това, Малкълм е неподготвен да научи истината за това, което преследва Коул: ужасяващи, нежелани посещения от неспокойните обитатели на духовния свят. Oткритието за невероятното шесто чувство на Коул ще изправи и двамата герои пред мистериозни и непредсказуеми последици. Когато става дума за филми с шокиращ финал, едно от първите заглавия, което може да ви хрумне, е именно „Шесто чувство“. (IMDb 8,1)

3. „Зеленият път“ (The Green Mile, 1999) с Том Ханкс

През 2000-а филмът на Майкъл Дарабонт има 4 номинации за „Оскар“, включително и за най-добър филм и за най-добър адаптиран сценарий. Филмът е екранизирана драма по едноименния роман на Стивън Кинг, считан от мнозина за най-добрата му книга. Действието се развива през 30-те години на миналия век в мрачния затвор „Студената планина“, където излежават присъдите си най-страшните престъпници в Америка. В затвора постъпва страховит човек – огромният негър Джон Кофи, осъден за изнасилването и убийствата на две момиченца, но притежаващ мистериозна дарба. Надзирателите са едновременно ужасени и изненадани, когато откриват, че Кофи се страхува да спи на тъмно и че се разплаква много лесно. Оказва се, че в огромното тяло се крие съвсем различна душа от това, което хората очакват. Кофи има свръхестествени способности. (IMDb 8,6)

4. „Пряко включване“ (Frequency, 2000)

Филмът е фантастика от 90-те години, която възкресява идеята за „машината на времето“ и преодоляване еднолинейността на събитията. Авторите на филма се опитват да изпълнят историята с философска дълбочина, която да осмисля „търсенето на изгубеното време“. Те внушават, че промяната на едни събития неизбежно води до промяна на други. Накратко, радиовръзката позволява на пожарникар от Ню Йорк да общува със сина си със 30 години разлика във времето, сякаш ги дели само пространството. По време на изключително рядко настъпващи атмосферни влияния Джон открива старата любителска станция на баща си. Той влиза в радиовръзка с човек, с когото разговаря за събития с много стара дата и който не живее в настоящето. Изуменият Джон открива, че това всъщност е неговия баща. Твърдо решен да промени трагичното събитие от миналото, Джон го предупреждава за грешката, която е допуснал някога и която ще струва живота му. Франк следва предупреждението на сина си и инстинкта си, но скоро и двамата мъже осъзнават, че промяната на миналото не може да остане без последствия.
(IMDb 7,3)

Как чрез натрупване на лична сила и непреклонно намерение толтеките моделират съдбата си ?

5. „Адвокат на дявола“ (The Devil’s Advocate, 1997) с Ал Пачино и Киану Рийвс

Кевин Ломакс (Киану Рийвс) се радва на успех както в съдебната зала, така и извън нея. Той е млад адвокат от Флорида, който не е губил дело. Кевин Ломакс има дарбата така да омае съдебните заседатели, че те да приемат аргументите му, да се съгласят с логиката му, да се подадат на чара му. Ломакс се радва на щастлив брак със сексапилната си млада жена. Животът на Кевин изглежда почти съвършен. Кевин е привлечен от най-мощната адвокатска кантора в Ню Йорк. Въпреки настоятелните възражения на болезнено честната му майка, която твърди, че Ню Йорк е световен център на греха, Кевин и Мери Ан вкусват от зашеметяващия лукс в големия град на преуспелите. Скоро обаче съпругата е обзета от носталгия за дома и става свидетел на дяволски привидения. Кевин потъва все повече в новите си случаи и обръща все по-малко внимание на жена си. Неговият шеф и наставник Джон Милтън (Ал Пачино) cе okaзвa caмият Дявoл, а Кевин е нa път дa изгуби душaтa cи. (IMDb 7,5)

6. „Послания от мрака“ (The Mothman Prophecies, 2002) с Ричард Гиър

Трилър по романа на Джон Кийл и пиесата на Ричард Хейтъм, за когото пишат, че: „Филмът е създаден по действителни събития, случили се между ноември 1966 и декември 1967 в Пойнт Плезант, Западна Вирджиния“. „Дисплеят на часовника в мотела посочва 6:14, което се явява библейска препратка към „Откровението на Йоана“, глава 6, строфа 14: „Нима това е пророкът, дошъл в нашия свят“

Репортер е привлечен в малък град в Западна Вирджиния, за да разследва поредица от странни събития, включително появата на причудливи образувания. Джон Клайн (Ричард Гиър) катастрофира със съпругата си, но докато той се оглежда за травмите и пораженията, съпругата му забелязва странно създание, подобно на молец – Мотман. Разследвайки загадъчните обстоятелства около смъртта на съпругата си, Джон се натъква на тайната за свръхестествено създание, която го отвеждат в малкия град Пойнт Плезант. Там хората са в плен на парализиращ страх.Те са преследвани от странни видения, злокобни предчувствия и усещането, че нещо ги наблюдава. (IMDb 6,4)

7. „В какво се превръщат мечтите“ (What Dreams May Come, 1998) с Робин Уилямс

Въз основа на метафизичния роман от 1978 г., авторът на научна фантастика и хорър Ричард Матисън, прави тази романтична фантастика-драма и печели Оскар за визуални ефекти, изобразяващи задгробния живот. Крис Нилсън умира при инцидент и влиза в Рая. Но когато открива, че любимата му съпруга Ани се е самоубила от мъка заради загубата, той се впуска в отвъдно приключение, за да се събере отново с нея. На пръв поглед объркан за това, къде се намира, Крис среща духовния водач Алберт, който му помага да осъзнае, че е починал и че той трябва да премине към следващия свят. След като се опитва да комуникира с безутешната Ани, Крис открива, че задгробния живот може да бъде алтернатива на истинския. Крис живее в картините на съпругата си, щастливо пребивавайки там, в очакване на деня, в който Ани ще се присъедини към него. Той дори среща децата си. Крис рискува вечната си душа, за да спаси жената, която обича и да я освободи от тъмния й затвор. (IMDb 7,1)

Десетте неща, на които времето научи Дона Ашуърт

8. „Ефектът на водните кръгове“ (Ripple Effect, 2007)

„Ефектът на водните кръгове“ показва как законите на Вселената работят в нашето ежедневие. Да наблюдаваш Форест Уитъкър в акт на прошка, която освобождава, е едно от най-великите изпълнения, които някога съм гледал.“ (Д-р Пат Бачили)

Филмът е екзистенциална драма за имигрант в САЩ, авангарден моден дизайнер, напуснал Ливан, за да опита „американската мечта“. Въпреки че Амер често е близо до успеха, сякаш нещо винаги го държи на крачка от върха. Седмици преди старта на новата му брандова колекция, той отново е на ръба и предчувства, че „килимчето пак ще му се изплъзне“. Междувременно съпругата му Шери го моли да се премести да живее в офиса, докато преосмисли връзката им. Насаме с мислите си Амер разбира, че през цялото време се е опитвал да избяга от себе си с работа, но споменът е по-силен. Причината е вината му отпреди 15 години за инцидент, оставил мъж в инвалидна количка. Сега е убеден, че лошата карма го следва и го лишава от успеха. Съветът на Шери е да открие Филип Блекман и да поиска от него прошка. Срещата разговор започва с изповед и продължава с просветление за друго откровение в пътешествието на живота. (IMDb 5,0)

9. „Аз: началото“ (I origins, 2014)

От години конфликтът между наука и религия, факт и вяра е отправна точка за голямата фантастика. Режисьорът на филма е очарован от пресичането на тези на пръв поглед диаметрално противоположни гледни точки. Можем ли да бъдем научни и вярващи? Има ли сили извън нашия контрол и съществува ли прераждането? Едновременно духовен и научно-фантастичен, филмът разказва историята на д-р Иън Грей, молекулярен биолог, изучаващ еволюцията на окото. Д-р Грей е обсебен от човешкото око, един от елементите на биологията, който ни прави уникални и които религиите по света са използвали като доказателство за Божествения Създател. Биометрията на очите е специфична за всеки човек, а различните култури разглеждат окото като прозорец към душата и отпечатък на Създателя.  Д-р Грей открива, че очите са се развили, а не са се „появили“, а това ще усложни както научните му, така и духовните му убеждения. (IMDb 7,4)

10. „Ефектът на пеперудата“ (The Butterfly Effect, 2004)

Теорията на хаоса учи, че малките събития могат да имат огромни последици. Заглавието на научнофантастичния трилър информира, че пеперудата, която размахва крилата си в Азия, може да доведе до ураган в средата на света. „Ефектът на пеперудата“ прилага тази теория към живота на четири деца, чието детство е помрачено от трагедия. Евън Тpeбopн e изгyбил напълно пpeдстaвa зa вpeмeтo. От нaй-paннa възpaст вaжни мoмeнти в нeгoвия живoт изчeзвaт в чepнaта дyпкa на зaбpaвaта, а мoмчeшкитe мy гoдини сa бeлязaни oт yжaсявaщи събития, за кoитo нe мoжe дa си спoмни. В дeтствoтo си Евън e пoд нaблюдeниe нa псиxoлoг, кoйтo гo съвeтвa дa вoди подробен днeвник. Гoдини пo-къснo, тoй случайно oткpивa стapитe си днeвници и paзбиpa, чe те са свръхестествен начин да опази изгубените си спомени и да промени миналото си. (IMDb 7,6)

11. „Контакт“ (Contact, 1997) с Джоди Фостър и Матю Макконъхи

Младата, вдъхновена астрономка д-р Елинор Ароуей изследва далечни планети със страст, насърчавана в детството й от нейния рано починал баща. Работата й да търси извънземен живот се основава на тази любов и донякъде е отчаян опит  да се свърже с духа на баща си. Елинор получава първото в историята на човечеството съобщение от извънземен източник. Борейки се да поеме разследването на това послание, тя се насочва към влиятелен съюзник – Палмър Джос, уважаван богослов и високопоставен правителствен съветник. Ели очаква да бъде избрана за единствения учен, който ще напусне Земята и ще осъществи първия извънземен контакт. Но нейното лично пътуване ще я отведе отвъд теориите, отвъд познанието и опита – до осъзнаването на факта, че истинското проникновение се ражда от съюза между знанията и всеотдайната вяра. (IMDb 7,4)

12. „Воин на мира“ (Peaceful Warrior, 2006) с Ник Нолти

Този духовен филм е екранизация по едноименния роман на Дан Милман – световен шампион по скокове на батут, треньор по гимнастика, носител на черен колан по Айкидо, практикуващ йога, пътешественик. Представлява вълнуваща драма за духовната трансформация на егоцентричен и неспокоен млад гимнастик, чийто неспокоен ум е изпълнен с постоянен товар от мисли и емоции, причиняващи състояние на възбуда. Загадъчният механик „Сократ“ вижда, че този студент е поддържал тялото си в добра форма, но не е свършил много вътрешна работа. Той иска от Дан „да извади боклука“ от главата си и да открие могъщия път към просветление и истинско осъзнаване на стойността на победата. Младият Милмън напомня по нещо на младия Кастанеда, както и неговия ментор (когото той нарича Сократ, но така и никога не узнава истинското му име) също напомня на митичния Дон Хуан. Филмът насочва прожекторите върху отношенията между ученик и мъдър учител и върху по-голямата значимост на пътуването в сравнение с дестинацията. Ето и финалните реплики от филма:

„-Къде си ?
-Тук.
-Колко е часът?
– Сега.
-Кой си ти ?
-Този момент.“
(IMDb 7,3)

Филмови прозрения за любителите на свръхсетивното кино и духовните търсачи – част 2

Филмови прозрения за любителите на свръхсетивното кино и духовните търсачи – част 3

Източник: Интернет (компилация от обработени филмови ревюта)